Del 2: Fremmer eller hemmer vi leken med materialene vi tilbyr i barnehagen?

Del 2: Fremmer eller hemmer vi leken med materialene vi tilbyr i barnehagen?

For å unngå estetisk kaos bør materiellet være presentert oversiktlig, innbydende og sortert mest mulig synlig for barna, både i hyller, oppbevaringsmoduler og kasser. Det kan være hensiktsmessig å oppbevare noe av materiellet i en bod osv, slik at man kan ta det frem når det trengs, eller for å tilføre noe nytt. Prinsippet ”mye av lite” fremfor ”lite av mye” er vesentlig.

Read More

Del 1: Fremmer eller hemmer vi leken med materialene vi tilbyr i barnehagen?

Del 1: Fremmer eller hemmer vi leken med materialene vi tilbyr i barnehagen?

Både barn og voksne faller lett inn i vaner som fører til at hverdagen, leken og relasjonene blir repeterende og rutinepreget. Når vi følger rutiner og handlingsmønstre på samme måte hver dag skaper vi mer, eller mindre varige forståelser av oss selv og andre. Rommene i barnehagen må signalisere og invitere til at her er det plass til å leke.

Read More

Et langt liv for Pushwagner. Et år for barna i barnehagen

Et langt liv for Pushwagner. Et år for barna i barnehagen

”Har du hørt at Pushwagner er død, Christine?” sier flere av barna entusiastisk med stort trykk på ordet død da jeg kommer på jobb tidligere denne dagen. Foreldre vil fortelle oss at de har sett det på nyhetene sammen med barna sine hjemme, og om reaksjonene til noen av barna da de fortalte det. En av guttene valgte å ta på seg penskjorte da han kom i barnehagen denne dagen, to andre barn hadde grått da de fikk høre nyheten. Vi som jobber med femåringene hadde avtalt å gå i sorte klær denne dagen for å hedre drivkraften og inspirasjonskilden vår.

Read More