Leken først – slik endret det både barn og ansatte

Av
Line Melvold
Eier av STYD og virksomhetsleder i Barnas Have og Hårkollen i Færder Kommune
Lene-Marie Monrad-Hole
Barnehagelærer, forfatter og fagformidler
Lene Holte
Barnehagelærer, forfatter og fagformidler 

 

Prosjektet har styrket vår faglige identitet og gitt oss ny energi i arbeidet med lekemiljøet.”
- Styrer i pilotbarnehage

 

Vi får ofte spørsmål om hvordan vi jobber når vi bistår barnehager med å utvikle sine lekemiljøer. Det er flere måter å gjøre det på, og vi har lyst til å løfte et av mange spennende samarbeid vi har hatt dette barnehageåret. Og det er samarbeidet med Drammen kommune. Det er en stor kommune med 34 barnehager, og her var målet å styrke de ansattes kompetanse til å skape trygge, inkluderende og dynamiske leke- og læringsmiljøer i sine barnehager. Spørsmålet ble: Hvordan kan en slik prosess se ut med så mange?

Løsningen ble todelt.

Det hele startet på ledernivå med innledende fagdag for alle styrere, deretter fagkvelder for pedagogene og til slutt felles planleggingsdag for alle ansatte. Parallelt med dette jobbet hver barnehage selvstendig med våre digitale forelesninger «Med lek som kompass - del 1 og 2». Den neste delen handlet om å arbeide systematisk inn i 6 pilotbarnehager med de fysiske lekemiljøene. Disse barnehagene får en sentral rolle for videre implementering i kommunens øvrige barnehager.

FØR: Grinde barnehage - småbarn

ETTER: Grinde barnehage - småbarn

FØR: Grinde barnehage - store barn

FØR: Grinde barnehage - storebarn

ETTER: Grinde barnehage - storebarn

Flying start

I pilotbarnehagene foregikk prosessen på både ledernivå og med alle ansatte. I tillegg til at de ansatte også her jobbet med de digitale forelesningene, hadde vi ledermøter, arbeid med anbefalt litteratur, befaring på alle avdelingene og til slutt aktivt arbeid sammen med de ansatte i lekemiljøene. Du verden, hvilken kraft som ligger i slike prosesser når alle ansatte involveres:

“Vi ansatte har blitt mer faglige – det at alle har lest seg opp med teori,
har gjort at man reflekterer og er mer faglig sammen.”

- Pedagog i pilotbarnehage

Betydningen av alle er et sentralt poeng som løftes av flere når barnehagene reflekterer i ettertid. Og betydningen av sammen – der alle leser teori, diskuterer og deltar – skaper en sterkere faglig bevissthet, engasjement og eierskap. Eller en flying start som en av de ansatte beskrev det som.

FØR: Aronsløkka barnehage - småbarn

ETTER: Aronsløkka barnehage - småbarn

FØR: Aronsløkka barnehage - storebarn

ETTER: Aronsløkka barnehage - storebarn

Hvordan har arbeidet påvirket barna?

At arbeidet har gjort noe med både barn og ansatte levner liten tvil. Endringene i lekemiljøene har først og fremst hatt tydelig, positiv effekt på barnas lek. Ved mer tid til uavbrutt lek, varer leken lenger. Barna fremstår mindre rastløse, og viser større ro i leken. En pedagog beskriver at hun ser mer lek som gir mening for barna, men at endringene i lekemiljøene har skapt større opplevelse av mening også for de ansatte.

FØR: Åssiden barnehage - småbarn

ETTER: Åssiden barnehage - småbarn

FØR: Åssiden barnehage - storebarn

ETTER: Åssiden barnehage - storebarn

Ansatte ser mer variert og utholdende lek, økt samarbeid og kreativitet, problemløsning og vurdering sammen, og ikke minst færre konflikter. Barna har fått større eierskap til leken, og bruker kroppen og fantasien på nye måter.

 

Aldri har vi sett så mange flotte konstruksjoner før!!
Barna er mer kreative og fantasifulle i det de leker med.
-
Pedagog i pilotbarnehage

 

Fleksible soner og bevisst bruk av materialer gir barna rom (bokstavelig talt) til å utforske, fordype seg og utvikle leken over tid – uavhengig av alder.

Nordbylunden barnehage - småbarn

Nordbylunden barnehage - storebarn

Hva med de ansatte da?

Når barns lek og opplevelse av endringene i lekemiljøene er så tydelige, gjør det også noe med de ansatte. Som en av dem beskriver: Når barna er fornøyde er vi fornøyd, og alle er veldig fornøyde. Det handler mye om følelsen av å ha tatt gode valg på vegne av barna. Valg som kommer barna til gode, og da øker også toleransen, rausheten og forståelsen for barnas lek. For det er ingen tvil om at arbeidet påvirker de ansatte i stor grad. Å endre praksis og forholde seg til nye og annerledes lekemiljøer er ikke alltid like lett. Men som flere berører, hjelper det å ha gode faglige begrunnelser for hvorfor vi gjør som vi gjør.

“Vi har vært en barnehage som alltid har vært opptatt av lek.
Men å få nye impulser inn, har gjort noe med holdninger og verdier for oss voksne.
At leken har størst fokus nå, er det ingen tvil om.”

-
Pedagog i pilotbarnehage

Og når ansatte kan fortelle om mindre stress og brannslokking, at det er lettere å delta i lek og være mer kreativ selv som voksen, at det gir mer energi, økt refleksjon og bevissthet om lekens verdi for barn – ja, da blir det hele så uendelig verdt det.

Tusen takk for samarbeidet så langt. Nå gleder vi oss veldig til videre samarbeid med Drammen kommune og nye pilotbarnehager – tusen takk for at dere velger leken på vegne av barna.

Solhaugen barnehage - småbarn

Solhaugen barnehage - storebarn

Strømsø barnehage - småbarn

Strømsø barnehage - storebarn