Å skape en fortelling

Prosjektarbeid handler om å skape et innhold barna ønsker å delta i og være med i på sine måter. Prosjektarbeidet skal gi næring til relasjonene og fellesskapet – og gi oss noe meningsfullt å være sammen om.

Mange gir uttrykk for at det kan være krevende å praktisere prosjektarbeid i en hektisk hverdag. Og hva er egentlig et prosjektarbeid? Hvordan kan man starte et slikt arbeid, og hvordan få det til å leve i hverdagen?

Kurset gir flere konkrete forslag til svar på disse spørsmålene, og følges av eksempler fra prosjekter for både småbarns og storbarns-grupper.

Innhold:

Hva er prosjektarbeid og hvordan er dette en måte å praktisere barns rettigheter på?

Hvordan vi kan starte, videreutvikle og lede prosjektarbeid?

Hvordan inkludere alle ansatte

Verktøy for fremdrift og kreativitet

Fem veivisende stikkord for planlegging, videreutvikling og drifting av prosjektarbeidet.

Vi tilbyr enkeltstående fagdager/personalmøter, lengre prosesser og veiledning i grupper.

Alt innhold kan justeres og tilpasses barnehagens utgangspunkt, ønsker og behov.
Forelesningene passer for alle ansatte bygges opp med en veksling mellom teori, praksisfortellinger, refleksjonsoppgaver, og bilder og film til inspirasjon.

 
STYD har utfordret oss i arbeidet med prosjektarbeid for å kunne ha en mer helhetlig estetisk tilnærming til barnehagens innhold, og de har inspirert oss til å arbeide med multimodalitet.
— Styrer Irene Lundberg Linnestad, Linnestad barnehage
 

Ta kontakt med Lene-Marie på e-post: lene-marie@styd.no, eller benytte skjema under.